یکی از مباحث مهم در روابط بین فردی ، درون و برون سازمانی، مهارتهای شناخت اجتماعی از جمله موضوع " همدلی" است. همدلی توانایی درک احساسات و عواطف دیگران است که از یک طرف برانگیزاننده رفتارهای اجتماعی است و انسجام گروهی را افزایش می دهد و از طرفی دیگر حس مسئولیت پذیری و پاسخگو بودن را ارتقاء می بخشد. در مجموع روانشناسان به دو نوع همدلی اشاره می کنند: همدلی شناختی یا سرد که مربوط به درک حالت های ذهنی دیگران است و همدلی عاطفی یا گرم که به پاسخ های هیجانی فرد در مقابل حالتهای عاطفی دیگران گفته می شود.
بروز رفتارهای جامعه پسند و همدلانه، در بین افراد جامعه مخصوصا کارکنان سازمانها که با طیف وسیعی از مردم سر و کار دارند به سلامت جامعه و رضایتمندی افراد کمک می کند و با به وجود آوردن یک فضای دوستانه ، بهبود پریشانی های فردی و اجتماعی را منجر می شود و در هر سازمانی معمولا روابط عمومی در ایجاد چنین روابطی نقش حلقه میانی و تسهیلگر را دارد. شاید بر همین اساس است که شعار روز روابط عمومی و ارتباطات در سال 1403 چنین در نظر گرفته شده است :
بیا تا قدر یکدیگر بدانیم که تا ناگه ز یکدیگر نمانیم
اما، همدلی مانند سایر فعالیت های ارتباطی قابل آموزش و یادگیری است و به عنوان یک مهارت اکتسابی شناخته می شود. با ارائه آموزش های لازم افراد می توانند با گوش دادن فعال به دیگران، احساس همدردی با آنان و انعکاس احساساتشان، یک ارتباط همدلانه برقرار کنند. بر این اساس شاید بتوان یکی از مسئولیت های سنگین روابط عمومی ها را ایجاد زمینه لازم برای رفتارهای همدلانه بین همکاران و مردم دانست. روابط عمومی های شرکت های آب منطقه ای نیز در این راستا همت گمارده اند تا علاوه بر ایجاد رفتارهای همدلانه بین فردی و بین سازمانی، واژه آب را موضوعی برای اینگونه ارتباطات قرار دهند و در این راستا از پروژه ها و طرح های مختلفی استفاده می کنند. دو نمونه از این طرح ها که می توانند نقش پر اهمیتی در بین دانش آموزان داشته باشند، طرح های ملی داناب و سواد آبی هستند. در قالب این طرح ها با ارائه آموزش های لازم ، ایجاد فضای رقابتی ، شادی و نشاط در بین دانش آموزان دور اول و دوم متوسطه علاوه بر اینکه موضوع آب محوری برای تفکر و اندیشیدن دانش آموزان می شود ، با ایجاد فضای همدلی با محوریت آب ، آینده و فردای روشنتری برای این ماده حیاتی در جامعه پیش بینی می شود.
با وجود مباحثی که تا کنون مطرح شد نقش کلیدی روابط عمومی ها در رابطه با مباحثی مانند چالش های افکار عمومی، مباحث درون و برون سازمانی، مسئولیت اجتماعی، سرمایه اجتماعی و حقوق شهروندی و حتی فناوری های نوین و کسب و کارهای نوین که با روابط همدلانه می توانند بهبود یافته یا حل شوند، بیش از پیش هویدا می گردد . بر این اساس به مناسبت فرا رسیدن 27 اردیبهشت روز روابط عمومی و ارتباطات، این روز را گرامی داشته و به تمامی فعالان این عرصه تبریک عرض می نمایم.
ایزدپناه
دستهبندی: | نشریه الکترونیکی اردیبهشت 1403 |
شماره مجله: | شماره 27 |
این صفحه را به اشتراک بگذارید
به این مجله امتیاز بدهید