بحران آب باید جامعهپذیر شود تا به موضوعی برای اندیشیدن تبدیل شود. در موضوع مربوط به آب هر بخشی به فرافکنی نسبت به بخش دیگر پرداخته است. بیشتر مردم ضعف مسئلۀ آب را به دولت و حکومت و جامعهای نسبت میدهند که نمیتواند صرفهجویی کند. دولتها و حکومت هم مسئله را به ضرورت تغییر فرهنگ مصرف ارجاع میدهند.
با گسترش راه های ارتباطی و فضای مجازی دسترسی مردم به اخبار و اطلاعات جهان راحت شده است و گاه این خبر ها با توجه به شیوه نگارش آن ها می تواند تاثیر مهمی بر خواننده داشته باشد.
امروزه خبرنگاران با اطلاع رسانی درست و به موقع می توانند تاثیر بسزایی در حل چالش ها و مشکلات موجود در کشور و یا دیگر نقاط جهان داشته باشند به گونه ای که در کشور ایران بسیاری از مشکلات و چالش ها با اطلاع رسانی آگاهانه و شیوه نگارش خبرنگاران برطرف شده است.
گاهی بعضی از مشکلات نیاز به فرهنگ سازی، آگاهی و کمک آحاد مردم دارد که در اینجا نقش خبرنگاران بسیار مهم است. خبرنگاران می توانند با خلاقیت و شیوه های مختلف بر جامعه تاثیر گذار باشند و همچنین باتوجه به دسترسی و اعتماد مردم به اخبار فضای مجازی و خبرگزاری های معتبر و تاثیر اخبار بر روی آن ها می توان این چالش ها را به راحتی پشت سر گذاشت.
با توجه به خشکسالی های متعدد و کمبود بارش ها در ایران و به ویژه در استان یزد و افت شدید سفره های آب زیرزمینی باید مدیریت مصرف آب از سوی مردم صورت پذیرد و خبرنگاران می توانند با نحوه صحیح نگارش و اطلاعات درست، مردم را از معضلات و مشکلات و خطر های از دست رفتن منابع آب زیرزمینی که باعث نابودی آبخوان ها و از بین رفتن کشاورزی و فرونشست ها می شود، با خبرکنند و بهره برداران و کشاورزان و مردم را در کنار متولیان حکومتی آب به فکر چاره اندیشی و صرفه جویی در آب کنند. تا با حفظ این مایع ارزشمند برای نسل فعلی و نسل آینده زندگی را تضمین کنیم همچنین اطلاعرسانی صحیح از وضعیت منابع تأمین آب همۀ شهرهای استان یزد، روستاها و مراکز جمعیتی کشور میتواند تصویر صحیحتر و متعادلتری از وضعیت را به مخاطبان اطلاع بدهد
علی صبور
کارشناس روابط عمومی
دستهبندی: | نشریه الکترونیکی مرداد 1403 |
شماره مجله: | شماره 30 |
این صفحه را به اشتراک بگذارید
به این مجله امتیاز بدهید