رساله دکترای من در گرایش توسعه محلی با موضوع نوسازی بومشناسانه حکمرانی آب در یزد به یک تئوری مشخص رسید: «توسعه ناتمام». بدین معنای اصلی که ما در میانه راه توسعه جاماندهایم. یک فرایند اساسی در این میان فراموش شده و آن اجتماعی شدن توسعه است. حوزه اجتماعی در اینجا شامل مشارکت محلی در حکمرانی آب که حالا با ابزارهای هوشمند به روز شده بود هم میشد. مساله اصلی این بود که کدام بخشهای حاکمیتی آب قابل واگذاری برای مشارکت عمومی است و مشوقهای مشارکت کداماند. به نظر میرسید مفاهیم تک بعدی مانند اقتصاد، فناوری، مباحث زیست محیطی و اجتماعی دیگر چارهی بحران چندین وجهی منابع آب زیرزمینی و مدیریت آن نبودند. ما به مفاهیم مرکب احتیاج داشتیم که بشود مناسبات آبی را با آن توصیف نمود و به راهحلی پایدار برای پیمودن مسیر توسعه رسید. من 3 مفهوم ترکیبی را پیشنهاد کرده بودم:
ما از کنش معطوف به هدف تکنو-زیستی (مفهوم مرکب شماره 1) باید در مسیری اجتماعی به آخرین مقصد یعنی نتیجه نهایی تکنوزیستی اقتصادی-اجتماعی (مفهوم مرکب شماره 3) میرسیدیم. راهی که با طرح احیا و تعادل بخشی سفرههای آب زیرزمینی و هوشمندشدن فناورانه توزیع آب آغاز میشد و به «بازار آب» میرسید.
«از پایان دهه ۱۹۸۰ تاکنون چیزهای زیادی درباره روشهای اجتماعی مواجهه با بحران کمآبی آموختهایم. بازارهای آب در کشورهای مختلف یکی از ابزارهای موفقی هستند که نشان دادهاند پتانسیل کاهش سطح بحران کاستیهای رو به رشد آب را دارند. این بازارها میتوانند به بازتخصیص آب با قیمتی واقعیتر کمک کرده و در عین حال بهرهوری آب را بهبود بخشند. با امکاناتی مانند قراردادهای غیر دائمی میان بهرهبرداران آب، بازارهای آب همچنین میتوانند ابزاری موثر در شرایط تغییرات اقلیمی و افزایش نوسانات هیدرولوژیکی باشند. با این حال، برای موثر بودن، بازارهای آب نیاز به پذیرش گسترده از سوی ذینفعان دارند...» این ایده نویسندگان کتابی با عنوان بازارهای آب برای قرن بیست و یکم است که درسال 2014 منتشر شده است. بازار آب یزد ساز و کاری است که از طریق آن دارندگان مجوز بهره برداری از آب زیرزمینی در بخش های کشاورزی و صنعت می توانند بخش محدودی از سهمیه آب خود را خرید و فروش کنند یا در بخش نذر آب، آب را به سفره های آب زیرزمینی اهدا کنند. درصدی از هر حجم مبادله به نفع آبخوان ذخیره میشود. مبادله آب از مسیر زیرساختهای نرم افزاری انجام می شود که در یزد طراحی و پیاده سازی شده است. کارگزار بازار آب، تسهیلگر اجتماعی این فرایند است. درباره بهرهوری آب، چگونگی بهینهسازی مصرف و فواید آن برای منابع آب زیرزمینی و نهایتا منافع اقتصادی آن به بهرهبرداران توضیح میدهد. ما یک کلینیک مشاوره برای افزایش بهرهوری آب و توسعه اجتماعی هم در کارخانه نوآوری درخشان یزد تاسیس کردهایم. اسم آن بهتاست!
اصول نظم اجتماعی جدید بر پایه مناسبات اقتصادی است. بازار نماد این نظم اجتماعی، عقلانیت و کنش است. بازارهای زیست محیطی کنش را به سوی بهرهوری خواهند برد. ما در یزد از اصلاح روابط میان فناوری و آب آغاز کردیم (مفهوم مرکب شماره 1). هوشمند شدن توزیع آب یک کنش زیست فناورانه بود. در گام بعدی، کنشگری اجتماعی ما در رویدادهای آبی، آگاهیبخشی در ایدههای علمی – مشارکتی آببان، داناب، سپاس آب و جز آن به آن ارتباط اولیه میان فناوری هوشمندسازی و منابع آب افزوده شد (مفهوم مرکب شماره 2). حالا بهرهبرداران آب تا اندازهای به مناسبات حکمرانی برای کنترل میزان برداشت از منابع پایدار آب زیرزمینی آشنا شده بودند.
در اینجا مشوق لازم برای بهرهوری آب میتوانست ایده نهایی بازار آب باشد. بازار آب یزد، درواقع همان رویکرد اجتماعیاقتصادی زیست-فناورانه است (مفهوم مرکب شماره 3). ما یک اصل اقتصاد محور را برای مشارکت عمومی بهرهبرداران در بهرهوری آب و بهینهسازی مصرف برای منافع بعدی زیست محیطی و اقتصادی به آن رویکرد پیشین زیست – اجتماعی فناورانه افزودیم. مشاور زیست اجتماعی دانو کارگزار بازار آب یزد است. ما در دانو با اتکال به لطف پروردگار متعال و طلب یاری از همه کارشناسان، نوآوران و علاقمندان در حوزه آب و محیط زیست، تلاشهای خود برای بهرهوری آب، جهش تولید در بخشهای کشاورزی و صنعت و ارتقای سطح توسعه اجتماعی استان یزد را با رویکرد اجتماعی اقتصادی زیست – فناورانه بازار آب دوچندان خواهیم نمود و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد؛
«سحر با باد میگفتم حدیث آرزومندی / خطاب آمد که واثق شو به الطاف خداوندی
در این بازار اگر سودیست با درویش خرسند است / خدایا منعمم گردان به درویشی و خرسندی».
عباس فقیه خراسانی
موسس شرکت مشاور زیست اجتماعی دانو
دستهبندی: | نشریه الکترونیکی اردیبهشت 1403 |
شماره مجله: | شماره 27 |
این صفحه را به اشتراک بگذارید
به این مجله امتیاز بدهید