نقش و اهمیت مدیریت درسال های اخیر بیش از پیش نمایان شده است؛ به ویژه در سال های اخیر که افکار عمومی ریشه بسیاری از مسائل کشور را در ناکارامدی های مدیریتی می داند. در این میان شیوه های خاص مدیریت از جمله مدیریت مشارکتی جایگاه ویژه ای یافته است. این شیوه مدیریت عبارت است از به وجود آوردن فضا و نظامی توسط مدیریت، که تمام کارکنان و مشتریان و مشاوران یک سازمان در روند تصمیمگیری و حل مسائل و مشکلات سازمان با مدیریت همکاری و مشارکت جویند. در واقع این نوع مدیریت میخواهد از ایدهها، پیشنهادها، ابتکارات، خلاقیتها و توان فنی و علمی کارکنان و مشتریان در حل مسائل و مشکلات سازمان بهره برده و با تکنولوژی فکر اهداف سازمان را با بهره ورترین حالت محقق سازد.
در این میان نکته ای اساسی که در بسیاری از سازمان ها مورد فراموشی قرار گرفته مفهومی است به نام مشارکت مدیریتی که به عنوان مکمل مدیریت مشارکتی نقشی تمام کننده دارد. مشارکت مدیریتی را می توان به عنوان حضور میدانی مدیران ارشد سازمان در کنار کارکنان و تعامل لحظه ای با ان ها نامید. پر واضح این که الگو گیری کارکنان از مدیران ارشد سازمان امری اثبات شده است؛ به طوری که تجارب فراوانی حاکی از انجام موفق سخت ترین پروژه ها به دلیل مشارکت لحظه ای مدیران ارشد در کنار کارکنان و شکست ساده ترین پروژه ها به دلیل عدم همراهی لحظه ای مدیران می باشد. در نتیجه ضروری است مدیران سازمان ها با حضور میدانی خود، مهر تأییدی بر اجرای عملیاتی پیشنهادهای مدیریتی دریافتی بزنند.
سعید مطهری
[رئیس گروه حسابرسی داخلی]
دستهبندی: | مجله الکترونیکی دی ماه 1402 |
شماره مجله: | شماره 23 |
این صفحه را به اشتراک بگذارید
به این مجله امتیاز بدهید