اشیا هم مثل آدمها هرکدام یک زندگی اجتماعی دارند. اشیا در سرگذشت اجتماعی خود میتوانند به ابزار یا هدیه تبدیل شوند و در نهایت به دامان طبیعت بازگردند تا بعدها بخشی از چرخهی یک زندگی اجتماعی دیگر باشند. به نسبت اشیا با ما در این توصیف توجه کنید. گئورگ زیمل در فلسفه پول (۱۹۰۷) مینویسد که ارزش، ماهیت اشیا نیست بلکه برساخت موقت (provisional constructivism) برای سوژه است که ماییم: «پس آنچه را که اشیای ارزشمند میخوانیم به سبب میزان علاقهای است که به داشتن آن داریم». در مسیری موازی اگر بکوشیم تا نشان دهیم که چگونه اشیا در نظامهای ارزشی گوناگون در مکان و زمانهای مختلف میتوانند تعریف شوند به این نتیجه خواهیم رسید که معنای زندگی اجتماعی هر شیء را تنها کسانی درک میکنند که با زبان آنها و با فضای اجتماعی آنها آشنایند. پس میتوان سرگذشت اشیا را در یک جامعه از زبان خودشان شنید تا به معنای حک شده در آنان پی برد، چنانکه سهراب در وصف فروغ فرخزاد میخواند: « بزرگ بود و از اهالی امروز بود/ و لحن آب و زمین را چه خوب میفهمید/ و او به سبک درخت / میان عافیت نور منتشر میشد / همیشه کودکی باد را صدا میکرد / همیشه رشتهی صحبت را / به چفت آب گره میزد...»
اشیای مادی روابط اجتماعی آدمها را بازنمایی میکنند. از این زاویهی دید، اشیا معنای خود را از روابط اجتماعی میگیرند. در نظر گرفتن اشیا در مرکز همگرایی کنش متقابل اجتماعی به عنوان جوهر فرآیندهای تولید سناریوهای اجتماعی در کار برونو لاتور (1947 – 2022)، انسانشناس و نظریهپرداز فرانسوی حوزه اجتماعی علم و فناوری آمد. لاتور، در تئوری کنشگر – شبکه (Actor-Network Theory)، شیء را نقطه گرهگاهی شبکه کنشهای اجتماعی میداند. در واقع، شیء در بطن شکلگیری پیوندهای اجتماعی قرار دارد. هر شیء نیروی خود را دارد. اگر دارای نیروست پس بالطبع، ضعف هم دارد. همان میتواند بهتنهایی با نیروی خود یا با کمک اشیای دیگر که نیروهایشان تجمیع شود یک کنشگر اجتماعی در ایجاد تغییر باشد. پس هر شیء میتواند در روابط اجتماعی آدمها تغییر ایجاد کند. اشیا، زندگی اجتماعی دارند و همزمان زندگی اجتماعی بشری را میآفرینند. زندگی اجتماعی آنان از طریق نیروی آنان فهم میشود که میتواند فضای اجتماعی را تعیین کند یا تغییر دهد. همه اینها را تنها مثال در نظر بگیرید که نهایتا صاحبان ماشین یک تومانی و ده تومانی فضاهای اجتماعی خاص خود را زیست میکنند. نوع پوشش و برندهای وسایل همراه یا تزئینات داخلی خانه، قرار است درهرحال جایگاه و مناسبات اجتماعی فرد را تعیین کند. این دقیقا همین اعطای معنی به اشیا و در یک فرایند دیالکتیکی، اعطای جایگاه اجتماعی به فرد از سوی اشیاست.
اشیا با نیروی خود همچنین درصدد محافظت از وضع موجودشان هستند. مثل مقاومت یک شیء برای تغییر شکل دادن، سنگ معدن مثلا برای تبدیل شدن به ابزار کار در فرایند تولید و بر همین مبنا، منابع آب زیرزمینی هم درصدد محافظت از خود هستند، فکر کنیم با همکاری نیروی لایههای مختلف زمین بالای سرشان. آب، پیش از آنکه بتواند با زندگی بشری گره بخورد، کنشگر اجتماعی نیست. مثل هزاران وجود در اعماق فضا یا منایع نفت پیش از اکتشاف که حیات اجتماعی ندارند. اما این مقاومتها جایی شکسته خواهد شد که نیروی دیگری عظیمتر از مجموع همه نیروهای مدافع وضع موجود به معادله ورود کند. در نبرد میان نیروها مثلا میان نیروی فناوریهای حفر چاه و اضافه شدن به نیروی پمپهای آب از سویی و مقاومت آب و نیروهای همسنگر، در یک کشمکش، مقاومت یک طرف درهم میشکند و اینجا برای مثال، آب وارد چرخه حیات اجتماعی خود میشود.
در جریان این کشمکش، به عقیده لاتور آنچه میان دو نیرو رخ میدهد فرآیند ترجمه (Translation) است. بعد از ترجمه است که نیرویی بر دیگران فائق میآید و پیوند جدیدی شکل میگیرد. این پیوند، بسیار شکننده است و ممکن است در پیوند دیگری هضم شود. چنانکه میان یک فرد و زمین و ابزار حفرچاه و آب و پمپ آب پیوندی با برتری فرد شکل گیرد اما همه این پیوندها در پیوند دیگری با حضور باغبان و درختان هضم میشود. این فرایند میتواند نقش هر کدام از کنشگران را هم تغییر دهد. یک باغبان ساده به خریدار آب تبدیل میشود و آب، به منجی درختان. بنابراین، نقش هر کنشگر اعم از انسان و اشیا، در پیوندی مشخص میشود که در آن حضور دارد. جذب شدن در یک پیوند دیگر نیازمند ترجمه است که البته استراتژیهای گوناگونی دارد و مطلب بعدی بدان میپردازد. تا بدینجا میدانیم که اشیا در کنار آدمها فضای اجتماعی را شکل میدهند. آدمها و اشیا در پیوندهای گوناگون باهم یا با خود، شبکههای زندگی اجتماعی را میسازند. شبکهها میتوانند تغییر شکل دهند اما در فرایند تغییر شکل، فرایند گفتگو از طریق ترجمه در جریان است. آبهای زیرزمینی مغلوب فناوری حفرچاه و پمپهای آب شدهاند؛ اما کنتور هوشمند در راه است!
عباس فقیه خراسانی
مشاور مرکز بین المللی قنات و سازه های تاریخی آب یونسکو، موسس گروه مطالعات زیست – اجتماعی دانو
دستهبندی: | نشریه الکترونیکی آبان ماه 1402 |
شماره مجله: | شماره 21 |
این صفحه را به اشتراک بگذارید
به این مجله امتیاز بدهید